Betonverf, tijd
Even leek het alsof er met Street Art een stroming in de eigentijdse kunsten was ontstaan die even snel zou verdwijnen als zij gekomen was. Niets blijkt minder waar. Snel en vooral anoniem tot stand gekomen werken als deze zogeheten ‘pavement sketch’ maken furore en zouden het op termijn wel eens kunnen gaan winnen van de officiële, in musea en galeries getoonde kunst. De kunstenaars die dit genre beoefenen rebelleren dan ook – onder andere door hun anonimiteit – tegen alles wat met status, roem en door kunstpausen gecertificeerde kunst te maken heeft. Men werkt veelal met uiterst simpele middelen. Hier is met grijze betonverf de suggestie van een schaduw gewekt, de schaduw van een man naast een boom. Het lijkt winter, want de schaduw is lang, en de boom is bladloos. Maar, omdat het beeld nu eenmaal het vermogen heeft om aan elke tijdgebonden context te ontsnappen, kan het ook net zo goed in willekeurig welk ander seizoen geschilderd zijn. Zo wisselt dit werk per seizoen van karakter en krijgt het steeds opnieuw een andere betekenis. Passanten zullen bovendien met hun schoenzolen langzaam maar zeker de beeltenis door slijtage doen vervagen. De anonieme maker kiest – als het ware – de tand des tijds als bondgenoot in de strijd tegen de gangbare ideeën over kunst; zij is – net als de verf zelf – een bestanddeel van het werk.
2014